Utvecklingsspår

Förslag på utvecklingsspår

M-spår eller Utskjut
Ett spår med tre ordentliga spetsar. Jag tänker mig det som ett M för då kommer jag tillbaka ut på vägen. Spetsarna gör jag där terrängen bjuder hunden att fortsätta trampa på. Jag kan till och med vara så elak att jag trampar tillbaka en bit i mitt eget spår och då gärna ha ett naturligt hinder vid ”utskjutningen”. Detta för att hunden ska hamna på fel sida hindret då den tappar sitt spår. I början är dessa utskjut bara ett par meter men ju mer erfaren hunden blir desto längre och svårare. Tänk här på vinden så att hunden inte kan få andra benet i vind då den tappar sitt spår, eller så att den kan gena. Övningen är framförallt bra för att hunden ska få självförtroende att våga söka sig tillbaka då den fått tappt. Man kan lätt se om man har en bra relation med sin hund, om den vågar gå förbi dig som förare på tillbakavägen och säga ”flytta på dig!”.

Parallellspår och Förledningsspår
Det värsta jag själv vet är förare som gnäller för att deras hundar inte tog sig runt tävlingsspåret på grund av att det varit ”svampplockare” i skogen. Våra hundar måste naturligtvis övas i förledningsspår. Jag upplever att ett färskare förledningsspår är mer intressant än ett gammalt men att ett jämngammalt är svårast att lösa. Då jag är ute på läger och håller kurser så brukar jag skicka ut förarna att lägga parallellspår. Detta kan du själv pröva med en vän och dennes spårhund. Man går ut (snitsla era spår!) med cirka 20 meters mellan rum och samtidigt. Sen går man parallellt i ungefär 100-150 meter. Lägg föremål och börja snitsla noggrant. Gå ytterligare 30 meter parallellt för att sen gå ihop och korsa varandras spår. Lägg en belöning ganska snart efter korsningen. Sen kan man gå parallellt ett tag för att sen gå ihop och gå efter varandra i kanske 10-20 meter. Är man riktigt busig och våghalsig så kan man pröva att byta skor med varandra. En annan svårighet är att gå ihop som en korsning men man går istället ifrån varandra igen. Det blir som ett timglas. Jag brukar göra två till tre svårigheter per sådan här övning.

Har man snälla hundar så kan man pröva att släppa på dem samtidigt, bestäm bara innan vilken av hundarna som tar vilken korsning först! Efter ungefär 40-60 minuter brukar vara lagom att plocka in spåren.

3, 3, 3 spår
Ett spår som läggs ut i okänd terräng, gärna med karta och kompass, tre kilometer långt med endast tre föremål och en liggtid på tre timmar. Detta är för att öka hundens spårkondition och uthållighet. Hunden ska vara en duktig, genomtränad och motiverad spårhund för att utsättas för denna typ av spår. Kan och orkar hunden ett sånt här spår så är de vanliga elitspåren på tävling en ren barnlek.

Lycka till med spårträningen!

_________________
På återhörande

Lev väl och ta hand om era fyrbenta vänner!

Vanja

Kommentera

